Ansa käväisi eilen luustokuvauksissa tuolla Kälviällä Pentti Tapiolla ja tulokset lonkista ja kyynäristä oli, että PRIIMAA! Lonkat siis A/A ja kyynärät 0/0 !! Mä en edelleenkään meinaa ymmärtää tätä, miten joku koira voi olla noin "täydellinen"  ♥ En mäkään kyllä tuosta koko aikaa tykkää, pakko myöntää, mutta se johtuu vain ja ainoastaan omasta asenneongelmastani. Välillä tulee semmonen suoja-reaktio vastaan, että yrittää pitää tuon koiran kaukana sydämmestä, jotta tuleva ero olisi helpompi. Sillä siihenkään ei ole enää muutakuin 2½ viikkoa, hurjaa ajatella kuinka nopeaa aika on kulunut.. Silloin kun kuultiin lähtöpäivämäärä niin tuntui, että sehän on kaukana tulevaisuudessa mutta ei nythän se häämöttää jo edessä päin, oikeastaan lähitulevaisuudessa. Itse tässä pyörittelin mielessäni ajatusta, että ottaisinko toisen projektin tuolta Tullilta kun sieltä on pentuja tulossa pari kappaletta nyt keväällä. Tuota asiaa on nyt tullut pyöriteltyä mielessä parisen viikkoa, ja viime viikolla kysyin yhdeltä opettajistamme että olisiko se mahdollista ja vastaus oli myöntävä jos vain löytyy vielä kiinnostusta. Nyt voin kuitenkin sanoa, etten ole ottamassa sitä pentua vaikka se hyvin kerkiäisi ollakin tuossa mukana, mutta ehkä on aika ruveta oikeasti panostamaan Aatokseen, tai olenhan mä nyt ennenkin panostanut mutta se on kuitenkin tässä vuoden aikana oppinut ihan liikaa huonoja tapoja. Ansan lähdettyä meillä alkaakin parin kuukauden käytöstapakoulu johon kuuluu hihnassa vetäminen, paikalla olo ja yleinen ääntely mitä Aatos pitää rasittavan paljon nykyään. Mutta on tuossa muitakin syitä minkä vuoksi en toista projektia halua, merkittävin on tämä käytännönopettaja, jonka kanssa omat ajatusmaailmani ei kohtaa sitten ollenkaan ja jota mun pitäis kuitenkin totella joka asiassa sen koiran kanssa. Kuten olisi pitänyt Ansankin kanssa, mutta mä en vain kestä sitä, että mun pitäisi totella jotain jota en arvosta. Lisäksi kun neuvoja ei sen koiran kanssa saa ollenkaan niin mä en jaksa ruveta tappelemaan toisen koiran kanssa siitä että mitä mä nyt teen ja mitä en kun tulee lähinnä paskaa niskaan eikä oikeasti mitään hyödyllisiä neuvoja. Asia olisi toinen jos saisin kouluttaa toisen pennun ilman, että mun tarttisi vastata siitä kyseiselle henkilölle niin sitten vois mennäkkin ja se että mä saisin treenata sen koiran kanssa niin kuten mä haluan. Toisaalta oonhan mä Ansankin niin kouluttanut mutta aikamoista tappelua se silti on ollut omasta mielestäni ja silti kun kyseistä henkilöä ei oikeasti kiinnosta meidän edistyminen niin aivan sama, mä en vain jaksa ruveta tappeleen. Tullin puolelta on kyllä hommat toiminu todella kivasti, sen vuoksi mä lähinnä olisin sieltä sen tulevan projektin halunnutkin ottaakin. Mutta pitää nyt vuoden vaihteen jälkeen puhua ryhmänohjaajan kanssa siitä etten otakkaan sitä projektia ja aijon kyllä kertoa syyni miksi en sitä toista projektia halua.

Paljon ollaan myös treenailtu vaikkei kaikki treenit ole menneetkään ihan putkeen ja ihan oma vikani on ollut. Pääsääntöisesti kuitenkin on mennyt kivasti ja Ansan kanssa ollaan jatkettu tokon vääntämistä, lähinnä sen kokeen takia. Se liikkeestä maahanmeno aiheuttaa mulle edelleen ja varmaan ikuisesti harmaita hiuksia! Mä oon tehnyt erottelu harjotuksia silleen et pitemmällä matkalla useita pysähdyksiä sit jos on tullut oikea niin palkkaus joko heti pysähtymisen jälkeen tai niin et oon mennyt vierelle ja palkannut ilman perusasentoja ja siitä ollaan sitten jatkettu seuraamisella ja uus pysähdys eli esim sellasia sarjoja et: m-m-s-m-s-m-m-s-s-m yms silleen et Ansan pitäis olla skarppina ja oikeasti kuunnella mitä mä sanon. En sitten tiedä kuinka paljon oon käyttänyt tahattomia apuja kun ei ole ollut kaveria katsomassa, mutta kokeessa taitaa mennä maahanmeno kaksoiskäskyn kautta. Jospa nyt saatais kuitenkin pelastettua siitä pisteitä, ettei menisi nollille se olis tärkeintä. Seisomisessa se edelleen valuu, mutta en ole siihen ihan tuhottomasti kiinnnittänyt huomiota sillä se on vain 1-3 pientä tassutusta. Ja kun nyt sitä ei voi oikein hinkata ku muuten se maahanmeno rupeaa kusemaan vielä enemmän. Seuraaminen on pääsääntöisesti ollut todella kivaa, mutta toi on ruvennut välistä _painamaan_ ? :o Siis koira joka yleensä seuraa ihan liian väljästi! Ei kuitenkaan paina mitenkään häiritsevästi vaan se on oikeastaan aika kivan näköstä mitä oon hallin peilistä kattonut. :) Seuraamisen toivon siis menevän kokeissa hyvin :) Paljon ollaan otettu askellajien vaihtoja ja juoksukin on jo varmempi, ei ala siinä enää edistämään mitenkään hirveästi ja käännöksetkin on alkanut suurimmaksi osaksi ruvennut toimimaan vaikkei niitä kokeissa tulekkaan. Sitten luoksetulo, toimii, ei pitäisi olla mitään ongelmaa. :) Hyppyä ollaan tehty myöskin ja on toiminut aika kivasti, hieman meinaa tassuja siirrellä kun meen vierelle mutta ollaan tehty erilaisia treenejä et olen antanut käskyn ja Ansa on hypännyt ja sit oon antanu seiso käskyn ja sen jälkeen Ansa on siinä olla vaihtelevan ajan mun kierrellessä tai vain seisoessa paikoillani. On auttanut ja siitä sitten vapautus takana olevalle namikipolle. Ei siis tassuttele yleensä paljon ollenkaan, ja jos kokeessa tassuttelee niin en uskoisi siitä menevän montaa pistettä sillä korkeintaan siirtää etutassuja jotta pystyy katsomaan paremmin silmiin. Luoksepäästävyyttä ollaan tehty ja ei enää meinaa liikkua, ei edes peruuta vaan vain hytkyy paikallaan :D huvittavan näköinen :D Ollaan tehty myös tylsiä paikalla makuita eli koirat rivis ja se kaks minsaa tai enemmän paikallaan. Hieman meinaa pyöritellä päätään ja tästä olen huomautellut sillä haluan et Ansa olis levollinen mutta kuitenkin skarppi siinä paikalla olossa. Pysymisessä ei pitäisi olla ongelmaa ja Ansa itseasiassa pysyisi paremmin paikoillaan jos olisi siellä kokeessa enemmän häiriöitä. Mä en ymmärrä miks paikalla olojen aikana kaikkien pitää olla ihan hiiren hiljaa? Paremmin ne koirat pysyy et siellä on sellasta normaalia häiriötä eli ihmiset puhuu normaalilla äänellä jne sillä silloin koirat ei kiinnitä niin paljon huomiota jos joku esim tulee koiransa kanssa halliin kun hallikoe on kumminkin kyseessä..

Sitten Aatokseen, ollaan spanielin kanssa treenailtu mutta nyt on ollut parin päivän treenitauko sillä Aatsi ei kestä kovinkaan paljoa toistoa. Saa nähdä kuinka outoa se sitten on kun Aatos siirtyy mun käytännöntunti koiraksi sillä se jaksaa keskittyä korkeintaan sen kymmenen minuuttia kerrallaan eikä muutenkaan jaksa tehdä paljoakaan toistoja. No katsellaan. Onneksi meillä ei ollut hirveästi ens jaksossa käytäntöä, vain kuus kertaa. Sitten on parina iltapäivänä agilityä kolmosten vetämänä ja silloin Aatos ei tunnille pääsekkään vaan joudun pyytämään Pipalta vaikka Selman lainaan sillä mä en rupea rikkomaan tuota koiraa enempää. Sitten on nyt jakson vaihtuessa kaksi viikkoa koiraterapiaa, saapa nähä saako siitä mitään irti sillä monet on sanonut että siellä käydään vain sen kahden viikon aikana sitä minkä takia koira vetää hihnassa.. Joo pää pimahtaa jos toi todella on ainut aihe jota käydään kahen viikon aikana.

Huomenna lähetään koirien kanssa Jalasjärveä kohti ja matkataankin taas se kaksi tuntinen junassa ja ohjaaja yrittää lukea kokeisiin.. Ohessa kuva Ansan ryömimisestä :D